Program cu publicul și date de contact
Luni, Marți, Miercuri : 8:00 – 13:00
Joi- 12:00- 16:30
(Zilnic, luni-vineri pt. înregistrări nașteri, căsătorii și decese)
Pentru eliberări duplicate – Marți, Miercuri, 8:00-13:00
Personal Compartiment :
Consilier - Burlacu Felicia Zorica - 0755.016.742
Consilier - Bândilă Liana - 0756356639
Telefon fix: 0264260314, 0264260355 (interior 6)
Informații cu privire la Cărțile de Identitate Electronice
Informații corecte și constante privind facilitățile CEI (Cărții Electronice de Identitate), prin promovarea platformelor oficiale:
https://hub.mai.gov.ro/aplicatie-cei
Înregistrarea Nașterilor
ÎNREGISTRAREA NAȘTERII
Când și unde trebuie înregistrată nașterea?
Nașterea trebuie declarată în maxim 30 de zile.
Declararea nașterii (depunerea documentelor) se poate face la oricare primărie, care va transmite dosarul electronic ofițerului de stare civilă competent să înregistreze nașterea.
Termenul pentru declararea și înregistrarea nașterii copilului este de:
- 30 zile de la data nașterii, pentru copilul născut viu și aflat în viață;
- 3 zile de la data nașterii, pentru copilul născut mort;
-24 de ore de la data decesului, pentru copilul născut viu care a decedat înăuntrul termenului de 30 zile.
PRECIZĂRI:
- După împlinirea termenului de 30 de zile dar nu mai târziu de un an de la naștere, întocmirea actului de naștere se face la cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea Primarului Comunei Baciu
- După trecerea a unui an de la data nașterii, întocmirea actului de naștere se face la cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea Primarului comuna Baciu precum și cu avizul conform al Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Cluj.
- Nedeclararea nașterii în termenul prevăzut de lege constituie contravenție la regimul actelor de stare civilă și se sancționează cu amendă de la 100 lei la 500 lei.
1. Certificatul medical constatator al nașterii, în original;
2. Certificatele de naștere ale părinților, în original;
3. Certificatul de căsătorie al părinților (dacă sunt căsătoriți), în original;
4. Actele de identitate ale părinților, respectiv ale declarantului nașterii, în original;
5. Livretul de familie pentru a se înregistra nou născutul (pentru cei care îl dețin și numai pentru cei cu domiciliul în comuna Baciu);
Încheierea Căsătoriei
INTERVALUL ORAR PENTRU OFICIEREA CĂSĂTORIILOR
Luni, marți, miercuri - 9- 14,30 .
Joi 9-16
Vineri 9-12,30
Sâmbătă 1000 – 13,30
Duminică ,se oficiază căsătorii numai pentru cei care au nunta(evenimentul) în ziua respectivă ( la dosarul cu acte, veți depune invitația)
Duminică -intervalul orar 1000 - 1200
În sala în care se oficiază căsătoria civilă nu se pot servi bauturi, alimente, deserturi
În holul de la parterul Primăriei se pot servi cele enumerate mai sus.
Fiecare pereche are la dispoziție 15 minute, după care vă rugăm respectuos să lăsați sala curată și să eliberați locația.
În România căsătoria se încheie între un bărbat şi o femeie prin consimţământul personal şi liber al acestora.
Vârsta matrimonială
o Căsătoria se poate încheia dacă viitorii soţi au împlinit vârsta de 18 ani.
o Pentru motive temeinice, minorul care a împlinit vârsta de 16 ani se poate căsători în temeiul unui aviz medical, cu încuviinţarea părinţilor săi sau, după caz, a tutorelui şi cu autorizarea instanţei de tutelă în a cărei circumscripţie minorul îşi are domiciliul. În cazul în care unul dintre părinţi refuză să încuviinţeze căsătoria, instanţa de tutelă hotărăşte şi asupra acestei divergenţe, având în vedere interesul superior al copilului.
o Dacă unul dintre părinţi este decedat sau se află în imposibilitate de a-şi manifesta voinţa, încuviinţarea celuilalt părinte este suficientă.
o Dacă nu există nici părinţi, nici tutore care să poată încuviinţa căsătoria, este necesară încuviinţarea persoanei sau a autorităţii care a fost abilitată să exercite drepturile părinteşti.
Bigamia
o Este interzisă încheierea unei noi căsătorii de către persoana care este căsătorită.
Interzicerea căsătoriei între rude
o Este interzisă încheierea căsătoriei între rudele în linie dreaptă, precum şi între cele în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv.
o Pentru motive temeinice, căsătoria între rudele în linie colaterală de gradul al patrulea poate fi autorizată de instanţa de tutelă în a cărei circumscripţie îşi are domiciliul cel care cere încuviinţarea. Instanţa se va putea pronunţa pe baza unui aviz medical special dat în acest sens.
o În cazul adopţiei, dispoziţiile de mai sus sunt aplicabile atât între cei care au devenit rude prin adopţie, cât şi între cei a căror rudenie firească a încetat prin efectul adopţiei.
Interzicerea căsătoriei între tutore şi persoana minoră
o Căsătoria este oprită între tutore şi persoana minoră care se află sub tutela sa.
Alienaţia şi debilitatea mintală
o Este interzis să se căsătorească alienatul mintal şi debilul mintal.
Interzicerea sau echivalarea unor forme de convieţuire cu căsătoria
o Este interzisă căsătoria dintre persoane de acelaşi sex.
o Căsătoriile dintre persoane de acelaşi sex încheiate sau contractate în străinătate fie de cetăţeni români, fie de cetăţeni străini nu sunt recunoscute în România.
o Parteneriatele civile dintre persoane de sex opus sau de acelaşi sex încheiate sau contractate în străinătate fie de cetăţeni români, fie de cetăţeni străini nu sunt recunoscute în România.
Comunicarea stării de sănătate
o Căsătoria nu se încheie dacă viitorii soţi nu declară că şi-au comunicat reciproc starea sănătăţii lor. Dispoziţiile legale prin care este oprită căsătoria celor care suferă de anumite boli rămân aplicabile.
o Căsătoria se încheie în faţa ofiţerului de stare civilă al Primăriei comunei, oraşului sau municipiului în cuprinsul căruia se află domiciliu sau reşedinţa (flotantul) oricăruia dintre viitorii soţi,
Când ambii soţi se află la prima căsătorie
actul de identitate (cartea de identitate/ provizorie) – în original ;
certificatul de naştere - în original ;
certificat medical prenupţial – pentru ambii viitori soţi – original;
Precizare : actele de identitate ale viitorilor soţi şi ale martorilor vor fi prezentate în original ofiţerului de stare civilă la momentul oficierii căsătoriei.
Când unul dintre soţi (ori ambii) nu se află la prima căsătorie
pe lângă actele precizate mai sus, viitorul soţ/ soţie va prezenta dovada desfacerii/ încetării căsătoriei anterioare, respectiv:
sentinţă de divorţ rămasă irevocabilă/ certificat de divorţ administrativ -original;
certificat deces al fostului soţ – original .
Locul
o înregistrarea declaraţiei de căsătorie şi depunerea actelor necesare se face, cu minim 11 zile (calendaristice) înaintea datei fixată sau în interiorul CELOR 30 DE ZILE în care este valabil CERTIFICATUL PRENUPȚIAL, perioadă în care trebuie să se depună DECLARAȚIA DE CĂSĂTORIE și actele necesare și să se oficieze și căsătoria!
Divorț Administrativ
Acte Necesare:
PENTRU CETĂŢENII ROMÂNI
1. Cerere tip
2. Certificatele de naştere pentru ambii soţi – original şi copie;
3. Certificatul de căsătorie - original si copie;
4. Livret de familie, după caz;
5. Actul de identitate- original şi copie;
6. Taxa divort –500 lei ( se achita la caseria primariei).
COMPETENŢA:
Cererea de divorţ pe cale administrativă se face în scris, se semnează personal, împreună de către ambii soţi în faţa ofiţerului de stare civilă şi se poate depune la :
a) Primăria care are în păstrare actul de căsătorie,
b) Primăria pe raza căreia îşi au domiciliul comun cei doi soţi .
CONDITII OBLIGATORII: Fiecare dintre soţi declară pe propria răspundere :
a) nu are copii minori cu celălalt soţ, născuţi din căsătorie sau adoptaţi împreună cu acesta;
b) nu este pus sub interdicţie;
c) nu a mai solicitat altor autorităţi desfacerea căsătoriei;
d) adresa ultimei locuinţe comune să fie în municipiul Cluj-Napoca;
e) numele pe care fiecare urmează să îl poarte după desfacerea căsătoriei.
Înregistrarea Deceselor
PENTRU DECESE:
Înregistrarea deceselor se face după următorul program:
Pt decesele de vineri înregistrarea se face ori vineri, dacă aparținătorii au obținut CERTIFICATUL MEDICAL CONSTATATOR eliberat de către medic, până la ora 13,00, pentru certificatele constatatoare eliberate de către medici după ora 13:00 înregistrarea deceselor se va face LUNI începând cu ora 08:00
Pt. decesele care se petrec sâmbăta sau duminica înregistrarea se face LUNI dimineața începând cu ora 8,00.
Decesul se înregistrează în termen de 4 zile de la producerea lui.
Înregistrarea deceselor în zilele libere (sărbători legale, sâmbăta și duminica) se face anunțând în prealabil ofițerul de stare civilă – Burlacu Felicia la telefon 0755016742 astfel:
Pt decesele de vineri înregistrarea se face ori vineri, dacă aparținătorii au obținut CERTIFICATUL MEDICAL CONSTATATOR eliberat de către medic, până la ora 13,00 sau
sâmbătă sau duminică, în cursul dimineții după ce ați anunțat ofițerul de stare civilă, la numărul de mai sus, până la ora 12,00
Pt. decesele care se petrec sâmbăta sau duminica înregistrarea se face luni dimineața începând cu ora 8,00.
Acte necesare la înregistrarea deceselor:
• declaraţia de deces se face verbal în termen de 4 zile de la data încetării din viaţă a persoanei. În acest termen sunt cuprinse atât ziua decesului cât şi ziua declarării acestuia; După expirarea celor 4 zile înregistrarea decesului se face în mod obligatoriu cu aprobarea Parchetului.
• dacă decesul se datorează unei sinucideri, accident sau alte cauze violente precum şi în cazul găsirii unui cadavru, declararea se va face în termen de 3 zile de la datra eliberării certificatului constatator al decesului, cu aprobarea Parchetului;
• odată cu declararea decesului declarantul va depune următoarele acte:
- certificatul medical constatator al decesului întocmit şi semnat de către medicul sau cadrul medical sanitar care a făcut constatarea, în care trebuie consemnată cauza decesului, fără prescurtări- original si copie xerox;
- actul de identitate al celui decedat, original si copie xerox;
- actul de identitate al declarantului original si copie xerox;
- certificatul de naştere al decedatului original si copie xerox;
- certificatul de casatorie al decedatului original si copie xerox;
- la înregistrarea decesului unui minor, se va prezenta şi actul de identitate al mamei original si copie xerox;
- livretul militar sau adeverinţa de recrutare, după caz, pentru persoanele supuse obligaţiilor militare;
• după întocmirea actului de deces, ofiţerul de stare civilă eliberează adeverinţa de înhumare sau incinerare a cadavrului;
• înhumarea sau incinerarea unui cetăţean român, al cărui deces a survenit în străinătate, se face pe baza adeverinţei eliberate de primăria în a cărei rază administrativ-teritorială urmează să se facă înhumarea sau incinerarea;
• dacă decesul cetăţeanului român s-a înregistrat la autorităţile locale din străinătate sau la misiunea diplomatică ori oficiul consular de carieră al României, adeverinţa de înhumare sau de incinerare se va elibera pe baza certificatului de deces întocmit de una din aceste autorităţi care va conţine, în mod obligatoriu apostila conform Convenţiei de la Haga sau supralegalizarea, după caz;
• dacă decesul nu a fost înregistrat în România, sau nu a fost eliberat certificat de deces, adeverinţa de înhumare sau de incinerare se va elibera cu aprobarea parchetului;
• întocmirea actului de deces, în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive declarative de moarte, se face din oficiu sau la cererea persoanei interesate, după caz, la autoritatea administraţiei publice locale de la:
- locul de naştere al celui declarat mort;
- domiciliul celui declarat mort, în cazul în care actul de naştere a fost întocmit la autorităţile locale din străinătate;
- domiciliul persoanei care a solicitat declararea judecătorească a morţii, în situaţia în care locul naşterii şi domiciliul decedatului nu sunt cunoscute.
Eliberarea certificatului de deces se face oricărei persoane îndreptăţite (rude până la gradul IV, reprezentanţi legali, moştenitori testamentari, întreţinători) în baza documentelor justificative şi a declaraţiei pe proprie răspundere.
Nedeclararea decesului în termenele prevăzute de lege, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50 la 150 lei.
Formulare
Formularele de declarații căsătorie vă sunt puse la dispoziție la cam. 1, Biroul Stare Civliă, Primăria Baciu.